15/22 januari (dag 11/18) - Reisverslag uit Miami Beach, Verenigde Staten van Ramonnooijen - WaarBenJij.nu 15/22 januari (dag 11/18) - Reisverslag uit Miami Beach, Verenigde Staten van Ramonnooijen - WaarBenJij.nu

15/22 januari (dag 11/18)

Door: Ramon

Blijf op de hoogte en volg

23 Januari 2014 | Verenigde Staten, Miami Beach

Ik heb laatste tijd weinig tijd gehad om een verslagje te maken daarom maar ik zal deze week in het kort samenvatten en verder nog wat interessante dingen vertellen die ik heb mee gemaakt afgelopen week want ik weet niet meer precies welke dag ik wat precies gedaan heb. De afgelopen 2 weken is het zeer wisselvallig weer geweest een paar dagen zelfs redelijk koud met overdag 17-20 graden en in de nacht onder de 10 (ja dat is koud voor Miami). Maar schijnbaar is het wel redelijk normaal voor in de maand januari. Gelukkig voorspellen ze voor het weekeinde en volgende week weer goed weer 25-28 graden en hoop ik wat meer aan het strand te kunnen liggen. Ook in de avond met uitgaan is het niet prettig als het weer tegenvalt, omdat ze nergens garderobes hebben en je dan je jas/vest in de club bij moet houden. Daarom hebben wij het ook wat rustiger aan gedaan afgelopen week. En zijn we meer naar terrasjes geweest, die hier allemaal uitgerust zijn met terrasverwarming. Verder ben ik afgelopen week ook netjes naar school geweest, wat nu na 3 weken wel een beetje eentonig begint te worden de lessen zijn vrijwel elke week met ongeveer de zelfde opzet alleen dan net een ander onderwerp. De lessen zijn wel zeer leerzaam, vooral aan de grammatica lessen heb ik veel. Het is wel beetje herhaling met wat ik in Nederland op school heb gehad, maar nu kan ik dit buiten school direct toepassen waardoor het automatisme word en je er steeds minder bij na hoeft te denken. En gelukkig zijn de lessen ook deels gebaseerd op werkgerichte onderwerpen en is het dus ook goed voor mijn ontwikkeling gericht mijn toekomstige baan of dergelijke. Ik wil jullie ook nog een aantal opmerkelijke dingen vertellen over Miami en Amerika in het algemeen die ik tot nu toe ontdekt heb want het is af en toe maar een rare wereld. In Miami heb je eigenlijk 2 delen het downtown gedeelte (het vaste land) en Miami Beach, dit is een eiland dat verbonden is met het vaste land. Miami beach is voornamelijk het toeristische gedeelte en voornamelijk ook het bekendste waar veel films zijn opgenomen. De Ef school bevindt zich ook op Miami beach een beetje in het midden van Collins ave (wat de eerste straat is na het strand, en dicht bij lincoln road (de winkelstraat) en Washington street (het uitgaansgebied, waar ook winkels zitten maar meer eet tenten). Alle gebouwen op Miami beach zijn door de overheid beschermd. Er is een speciale architectuur waar alle gebouwen aan voldoen en hier mag ook niet van afgeweken worden vooral niet in de voorste rij van het strand. Het zijn allemaal witte gebouwen met vierkante ramen en de meeste gebouwen hebben veel glas. (als het een keer mooi weer is zal ik wat foto’s maken van deze gebouwen om een indruk te geven). Door dat deze gebouwen het zelfde ogen hangt er een hele mooie sfeer in de straten het lijkt af en toe net alsof je bijvoorbeeld in een pretpark bent waar ze een speciaal thema creëren, bijvoorbeeld een Mexicaans thema of een cowboy thema. Maar dan Miami, het is af en toe een magistraal gevoel om alleen al door de straten te lopen. Verder nog een interessant cultuur verschil tussen Amerika en Europa, want het is hier namelijk normaal om netto prijzen te geven in bijvoorbeeld een supermarkt. Dus je betaalt boven op de prijs in de supermarkt nog belasting. Dus als je iets in een winkel wil kopen wat op het prijskaartje $5 staat kan het goed zijn dat je $5,30 moet betalen. Verder is het hier ook heel normaal om bij alles tips of fees (fooi) te betalen. Als je bijvoorbeeld in een kledingwinkel om hulp vraagt en je koopt er daarna iets kunnen ze automatisch een fee op de rekening bij schrijven en dan betaal je dus bijvoorbeeld 6% extra voor hulp in de winkel. Verder moet ik wel zeggen dat winkelen hier veel prettiger is als in Nederland. In alle winkels wordt veel aandacht besteed aan styling en alles ligt perfect opgevouwen en op volgorde van maat etc. Zelfs de uitverkoop tafels worden perfect verzorgd, niet dat je net zoals in Nederland je kleren tussen de uitverkoop berg moet gaan zoeken. Daarnaast omdat ze fooi kunnen vragen spreken de medewerkers je ook niet aan met de vraag ”kan ik je helpen?” ze heten je gewoon welkom en meer niet als je vragen hebt kun je wel altijd bij ze terecht. Ik heb ook niet het idee dat de medewerkers je in de winkels hier echt naar binnen proberen te krijgen, wat ik zelf persoonlijk zeer prettig ervaar. Je kunt gewoon normaal vrij rondlopen in de winkel zonder 3x aangesproken te worden terwijl je gewoon wil kijken. Verder nog over de fees, als je bijvoorbeeld in een restaurant gaat eten vragen ze ook fees. Maar hier geen +/- 6% maar dit kan goed rond de 20% liggen. Dus als er op de kaart staat 20$ voor een cocktail komt er nog belasting bij en ook nog fees en kan het uiteindelijk $25-30 worden. Dus als je hier gaat uit eten of gaat winkelen moet je altijd genoeg geld mee nemen want je weet van tevoren niet precies hoeveel je zal moeten betalen (dit is ook moeilijk in te schatten). Dit was mijn verslag voor nu ik ga komende week kijken of ik wat foto’s op deze site kan zetten, want volgens mij moet dat ook kunnen.

  • 24 Januari 2014 - 15:36

    Marion:

    Zo te lezen is het een heel andere leven in Amerika dan in Nederland. Toch leuk om dit allemaal mee te maken. Jammer dat het nog niet zo'n fijn zonnig weer is in Miami, maar één troost.... dan hoef je ook niet zo te zweten in de klaslokalen (grapje). Ongemerkt zul je daar toch veel leren, ondanks dat je het nogal gemakkelijk vindt. Hopelijk kun je snel van het zonnetje genieten en mooie zonnige foto's op je site zetten. Nog veel 'studenten-fun' en geniet er maar lekker van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 04 Jan. 2014
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 11272

Voorgaande reizen:

04 Januari 2014 - 06 April 2014

Amerika

Landen bezocht: