18 maart Arches (dag 73) - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Ramonnooijen - WaarBenJij.nu 18 maart Arches (dag 73) - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Ramonnooijen - WaarBenJij.nu

18 maart Arches (dag 73)

Door: Ramon

21 Maart 2014 | Verenigde Staten, Moab

Vandaag zouden we naar Moab gaan om daar Arches en Canyon Lands te bezoeken, 2 parken die in de buurt liggen van dit dorp. Maar we hadden een nieuwe planning bedacht, want mogelijk zouden we ook nog naar Yellowstone kunnen. Een park boven Salt lake city wat volgens de route planner ongeveer 8 uur rijden zou zijn. Dat is op zich geen probleem als we bijvoorbeeld in de ochtend naar een park gaan en rond een uur of 12 naar een plaatsje in de buurt van Yellow Stone rijden. Dus besloten we om s avonds aangezien we rond half 5 aan zouden komen in Moab nog naar Arches te gaan omdat het dan nog licht is en we zo morgen ochtend naar Canyonlands kunnen en zo geen 2 overnachtingen nodig hebben. Dus na een rit van ongeveer 6 uur kwamen we aan bij Arches. Een schitterend landschap waar we eerst een bergpas opreden. Daarna kwamen we in een soort van valley met rotsen en veel gras soort weilanden. Wat verder werd het steeds rotsachtiger en zagen we al een aantal zeer aparte stenen en rotsen. We besloten naar het eind van de route te rijden en daar een stuk rond te lopen om de arches te bekijken. Met veel geluk was hier ook het punt waar de bekende Landscape arch is, dit is ook de grootste van het park en voor mij de arch die ik wilde zien. Een arch is trouwens een boog van rots eigenlijk is het een groot rotsblok, waarvan binnen uit door de wind en sneeuw/regen een gat is uitgeslepen, waardoor je een boog of brug van steen krijgt. Het is ook een bijzonder fenomeen om te zien omdat het bijna ongeloofwaardig is. Na dat we een stukje gelopen hadden kwam er een bord te staan: dificult hiking wat betekende moeilijk wandelpad. We moesten hier over rotsen klimmen en het was meer een survival route dan een wandel pad en soms waren we ook het pad even kwijt en moesten we weer zoeken om op het goede pad te komen… ik moet wel zeggen de nationale parken hier in Amerika zijn een stuk gevaarlijker als in Europa. Ik denk dat als je deze parken in Europa hebt dat je 70% van de stukken niet kunt zien zonder hek of afgeschermde gebieden. Hier in Amerika kun je (met het gevaar voor eigen leven) echt overal lopen en staan. Ik vraag me soms ook echt af of dat er niet iemand al ooit bij zo’n cliff naar beneden is gevallen omdat die uitgegleden is of dergelijke. Maar uiteindelijk na veel geklauter en schitterende foto’s kwamen we levend en wel terug bij de parkeerplaats waar de auto geparkeerd stond. Het werd al donker en besloten maar weer terug te gaan naar de inn om savonds lekker te eten in een amerikaans restaurantje genaamd Zax en het was verassend goed! Lekker pasta gegeten haha dat is hier ook vrij zeldzaam heel anders als in Miami waar je toch wat makelijker pasta of Italiaans kan eten! Na een heerlijke maaltijd gingen we weer terug naar de inn om het plan van morgen te bespreken. We wouden naar Yellowstone, maar na wat uitzoek werk bleek dat de west,zuid en oost ingang dicht is in de wintermaanden en op dit moment alleen de noord ingang open is, want zo’n 1000km rijden is en ongeveer 11;30 rijden zou zijn… dat werd ons iets te veel en dus besloten we wel morgen in de ochtend naar Canyonlands te gaan, maar daarna naar Page in de buurt van het Antelope canyon wat ook prachtig moet zijn te gaan om vanuit daar naar Los Angeles te gaan en zo iets minder te hoeven rijden!